Ät mig

Förra året fick jag riktigt många böcker i julklapp, det var roligt. I år hoppades jag att jag inte skulle få fullt så många, eftersom lästakten är som den är för tillfället. Men jag fick ett par, och de är jag mycket glad över. Två av förra årets klappar har jag inte hunnit läsa under året, men en av dem tog jag tag i på lucia och läste ut igår. Så jag hann nästan läsa ut den innan det blev julafton igen :)

Boken ifråga är Ät mig av Agnès Desarthe, utgiven av finaste Sekwa. Den handlar om en kvinna som behöver göra något nytt i livet. Hon startar en restaurang, Chez moi. Boken börjar ganska glättigt och lättsamt, det är lite småtrevligt och mysigt att läsa om Myriam och hennes restaurang. Men ju fler sidor man lämnat bakom sig, ju djupare blir historien. Mörk men stundtals även vacker.

Jag gillar hur romanen utvecklar sig. Jag hade förväntat mig en glättig, snabbläst, historia. Det djup och fina slut boken till slut får hade jag inte förväntat mig, det är snyggt gjort. Dessutom gillar jag språket och tonen, det är ett bra flyt och jag lyckades läsa många fler sidor än jag tänkt mig varje kväll (mycket bra betyg under rådande omständigheter), jag sögs in i historien.

Omslaget passar romanen. När förlaget skulle ge ut boken hade de egentligen ett annat omslag från början, men innan boken gick till tryck lät de sina ”vänner” på FB om hjälp med att välja ett nytt. Jag röstade egentligen på ett annat förslag, men nu när jag läst boken tycker jag att detta passar fint.

Boken kom ut på pocket i oktober.

Titel: Ät mig
Författare: Agnès Desarthe
ISBN: 978-91-864800-9-7
Antal sidor: 275

 

Detta inlägg publicerades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar