2x Justine Lévy

I höstas läste jag Vi ses på Place de la Sorbonne och nu i helgen läste jag ut En ovärdig dotter.

Den första tror jag att jag förstörde. Jag läste första 90 sidorna ganska raskt, vill minnas att jag påbörjade den på ett flygplan. Sen kom den stora graviditetströttheten emellan, jag läste den i oktober och jag hade bara tid att läsa på kvällarna, men jag var så trött att jag oftast bara tog mig igenom en eller max två sidor varannan kväll, fick alltså inget flyt i läsningen. Jag minns de första 90 sidorna som bra, och resten var säkert lika bra men mitt konstiga lästempo förstörde upplevelsen.

Hur som helst handlar det om förhållandet mellan en nästan vuxen dotter och hennes mer än lovligt frånvarande mamma. Louise sitter på ett café och väntar på sin mamma, en hel dag. Under tiden berättar hon om sin uppväxt och sitt förhållande till sin mor.

Jag vet inte riktigt om jag kan göra boken rättvisa, på grund av mitt konstiga läsande, men jag tyckte att det blev lite väl tjatigt och tröttnade på det där caféet. Louise staplade mest barndomsminnen på varandra och jag gillade det i början, sen ville jag ha något annat.

En ovärdig dotter handlar om samma mor och dotter, fast många år senare. Nu är mamman döende och Louise bär på ett barn. Den här delen är så där rörig och splittrad som livet kan vara, Louise kastas mellan sorg, glädje, oro samt en stor portion skuld adresserad både till sin ofödda dotter och döende mor.

Jag blir mycket mer engagerad i den här romanen! Det känns naket och på riktigt. Jag gillar det enkla språket, och flytet i berättandet. Det går faktiskt inte att sluta läsa, jag vill umgås med Louise tankar hela tiden. Det är vackert, det är sorgligt och det berör.

Vi ses på Place de la Sorbonne kom ut i pocket i höstas och En ovärdig dotter finns i fint danskt band, båda från fina Sekwa!

Titel: Vi ses på Place de la Sorbonne; En ovärdig dotter
Författare: Justine Lévy
ISBN: 978-91-86480-27-1; 978-91-86480-23-3
Antal sidor: 172 resp. 205

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till 2x Justine Lévy

  1. Louise skriver:

    Har varit intresserad av den andra boken innan, En ovärdig dotter, gillar verkligen omslaget på den boken…

    • Dolly skriver:

      Jag har ju inte läst dem var för sig, men jag tror den andra vinner ganska mycket på att man läst den första, att man känner till deras historia. Och båda går så snabbt att läsa, så jag rekommenderar att du tar dig an ”Vi ses på Place de la Sorbonne” först!

  2. Bokparadiset skriver:

    JAg har funderat på att läsa ”en ovärdig dotter” jag gillar omslaget till den också.

Kommentera

