Balen av Irène Némirovsky

Årets första bok är utläst (redan i måndags faktiskt)! Men den känns nästan fuskigt kort, knappa 70 sidor lång är Balen av Irène Némirovsky och efter att ha läst den skulle jag snarare klassa den som en långnovell än en kortroman, men det är diffus gräns mellan de två kategorierna. Bonnier har gett ut den tillsammans med en annan roman Höstflugorna som är lika lång/kort.

Némirovsky dog efter bara en månad i Auschwitz, ett fåtal böcker gavs ut innan kriget men hon fick störst genomslag när hennes sista roman gavs ut 60 år efter hennes död, Storm över Frankrike.

Berättelsen i Balen är ganska enkel, det handlar om en mor och dotter, hur dottern inte känner sig sedd och älskad av sin mamma. Dottern gör något ganska hemskt för att straffa sin mamma. Det är naket och ärligt berättat ut dotterns perspektiv. Jag undrar hur detta togs emot på den tiden. När jag tänker på tidigt 1900-tal och barn så ser jag bara extremt hårt hållna och väluppfostrad barn som inte ens skulle komma på tanken att göra något bus, men såklart fanns de.

Jag blev framförallt nyfiken på att läsa annat av Némirovsky, jag tycker att den här ”romanen” var aningen för kort, jag hann inte lära känna författaren.

Titel: Balen  (utgiven tillsammans med Höstflugorna)
Författare: Irène Némirovsky
ISBN: 978-91-0-010838-0
Antal sidor: 70

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Balen av Irène Némirovsky

  1. Ping: Mål för 2012 | Två träd i en bokskog

Kommentera

