10-listan för 2012

Jag brukar göra en 20-lista, leta reda på 20 böcker i min egen bokhylla som jag verkligen vill läsa. I år misstänker jag att jag inte kommer läsa riktigt lika mycket som tidigare år, och därför har jag bestämt mig för att halvera antalet böcker och köra på en 10-lista för 2012.

Här är årets lista:

Min mormors historia av tolv olika författare (januari)
Fritt fall av Juli Zeh
Sos från mänskligheten av Johanna Nilsson
Utrop av Céline Curiol
Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström
Jag ska bara fixa en grej i köket av Moa Herngren
Babylons gator av Carina Burman
Darling river av Sara Stridsberg
Himlen i Bay city av Catherine Mavrikakis
En välsignelse av Toni Morrison

Det känns som en bra blandning. Upptäckte när jag plockat ut böckerna att det inte blev något på engelska, oops. Under 2011 blev jag bättre på att läsa på engelska, så vi får se om jag tar mig an ett par titlar på engelska trots att de inte finns med på listan. Annars tycker jag kanske att det blev lite väl mycket svenskt, men så får det va!

Det här inlägget postades i Av Dolly, Läsplanering & summering. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till 10-listan för 2012

  1. Monika skriver:

    Himlen i Bay City läste jag precis ut. Det var en … omtumlande upplevelse. Som jag faktiskt inte vill vara utan :)

  2. Josefin skriver:

    Ska bli kul att höra vad du tycker om dem!

    • Dolly skriver:

      Ja, jag är riktigt peppad på de flesta av böckerna, så jag tror att det kommer bli en hel del läst framöver. Dessutom hoppas jag att bloggandet håller i sig :)

  3. Ping: Mål för 2012 | Två träd i en bokskog

Kommentera

