Strindberg 2012

Det skrivs en hel del om att läsa Strindberg under året, vilket ju inte är så konstigt eftersom det är Stridbergs år. Jag har i och med litteraturvetenskapstudierna läst en del av honom, Röda rummet var kanske ingen hit, men Ett drömspel gillade jag jättemycket. Strindbergs produktion är ganska maffig, och det gäller nog att hitta russinen i kakan för att komma överens med gubben.

Ord och inga visor har dragit igång en lagom kravlös utmaning, man ska läsa fyra titlar av Strindberg under 2012. Jag tänker inte lova något antal, men jag har ett par olästa i bokhyllan och någon av dem ska nog bli läst under året i alla fall.

Jag vill även slå ett slag för alla pjäser som sätts upp under året. Bara Stadsteatern i Stockholm sätter upp minst fem Strindberg-pjäser i år, jag har bokat biljetter till Ett drömspel och längtar som en tok till 8 juni. Utan att ha läst allt för många romaner och dramer av Strindberg, tror jag att Strindberg på teaterscenen är mycket lättare att tycka om, än Strindberg i romanform. Så kolla upp teaterutbudet där du bor och upplev Strindberg!

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly, Teater och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

