Bokåret 2011

Jag brukar skriva mina årssammanfattningar på årets sista dag, men i lördags fanns det varken tid eller lust, promenad i solen lockade mer :) Och igår låg jag mest i soffan och läste.

Mina mål för 2011 var:

  • Läsa >75 böcker (en ökning på minst 3 böcker, fullt rimligt)
  • Minska antalet 0lästa böcker i bokhyllan!!
  • 20 böcker ur bokhyllan (en lista jag brukar ägna mig åt att göra, återkommer med den)
  • Kommentera mera! Bokbloggosfären är stor, jag har måååånga bokbloggar i min reader, jag läser mängder med inlägg, men jag är dålig på att kommentera.
  • Lägga mer tid på recensioner. Jag vill fundera mer på vad jag skriver om böcker, formulera mig och skriva fylligare recensioner.

Jag har läst 83 böcker, så första målet har jag klarat av med råge. Jag har minskat antalet olästa böcker i bokhyllan med 16, så nu har jag ”bara” 295 olästa böcker. Det känns som att det målet är uppnått, och jag vill fortsätta minska antalet under 2012. Från 20-listan har jag prickat av 12 titlar, och det får klassas som väl godkänt. Intentionen var väl kanske att läsa alla 20, men mer än hälften är okej. Dessutom har jag läst en hel del annat från bokhyllan, som inte stod med på listan. Listan är mest till för att påminna mig om bokskatten som gömmer sig på hyllorna. I år får det nog bli en 10-lista.

Under hösten har jag varit dålig på att kommentera, har till och med varit dålig på att läsa bloggar, har inte haft lust när jag själv inte läst så mycket. Och under våren tycker jag att jag var bättre på att lägga mer tid på recensioner, under hösten har det ju knappt blivit några. I år får det bli som det blir, just nu har jag rätt mycket läslust och den hoppas jag håller i sig ett tag!

Toppen 2011 (ej rangordnat):

  • Till sista andetaget av Anne Swärd
  • Osynlig av Paul Auster
  • Ungdomens bröd av Heinrich Böll
  • Det stora huset av Nicole Krauss
  • Vända blad av Julie Jézéquel

Årets mersmak (författare jag gärna läser mer av):

  • Paul Auster
  • Elin Ruuth
  • Heinrich Böll
  • Clarice Lispector
  • Hjalmar Söderberg
  • Dominique Dyens
  • Märta Tikkanen

Trots en seg och trist höst (den frånvarande läslusten) har det varit ett riktigt bra bokår. Är riktigt nöjd med att ha plöjt 83 böcker! Jag ska sätta ihop en 10-lista för 2012, men sen vet jag inte om det blir så mycket mer planerat för 2012, mitt läsande kommer nog förändras en del efter bebisens ankomst…

Det här inlägget postades i Av Dolly, Läsplanering & summering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

