Äntligen utläst!

Igår på tåget, på väg hem från en pjäs på Dramatens lilla scen, läste jag äntligen ut The summer I turned pretty av Jenny Han. Det var månadens bok i bokklubben. Numera pratar vi om boken när vi läst halva och när vi läst ut hela, vid halvtids-snacket var vi ganska rörande överrens om att boken behövde skärpa till sig lite för att bli bra. Men icke!

Det handlar om Belly och hennes familj, i den ingår Susannah med söner (och nu blir jag lite tveksam, fick för mig att Susannah är syster till Bellys mamma, och det skulle göra att Belly är kusiner med Susannahs söner, hm, kanske inte var så). De möts i ett sommarparadis varje sommar, den här sommaren är Belly 16 år och börjar lämna barndomen.

Det är en ungdomsbok, det brukar jag inte ha något problem med, finns massor av ungdomsböcker jag verkligen gillar, så det är nog inte därför som den känns banal och ytlig, den bara är det. Boken bygger upp en form av spänning och förväntan men det infrias inte alls, istället faller den rätt platt mot slutet.

Nej, jag gillade inte denna. Tyckte den var rörig och onödigt ytlig, saknade ett djup och en twist som det faktiskt fanns utrymme för! Det ska i alla fall bli intressant att diskutera den i bokklubben, se om någon annan ändrat uppfattning från mitt-i-snacket.

Titel: The summer I turned pretty
Författare: Jenny Han
ISBN: 978-1-4169-6829-0
Antal sidor: 276

Det här inlägget postades i Av Dolly, Recension, Roman, Ungdoms och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

