Jag som läsare

Enligt O har läst Aiden Chambers Böcker inom och omkring oss och även lyssnat på Chamber och Katarina Kuick. Detta har resulterat i en enkät som jag vill svara på.

Hur är du som läsare?

snabb  långsam

läser alla ord  skummar en del

gillar långa beskrivningar hoppar över det som inte för historien framåt (men det

händer ytterst sällan, men gillar heller inte långa beskrivningar)

kommer ihåg detaljer kommer ihåg i stora drag

undviker tjocka böcker läser gärna tegelstenar

tycker om tunna böcker tycker att tunna böcker ofta saknar något

idealboken är på mindre än 400 sidor idealboken är på mer än 400 sidor

tjuvkikar på slutet läser aldrig slutet förrän boken är just slut

väljer efter omslag skiter fullständigt i ytan

läser baksidetexter undviker baksidetexter (undviker kanske inte, struntar i bara)

väljer boken efter rekommendation vill helst välja själv

rekommenderar ofta böcker till andra rekommenderar sällan böcker

hör det jag läser i huvudet hör aldrig det jag läser (men ibland när jag läser kurslitt.

kan jag läsa högt i huvudet, speciellt när jag läser på engelska el. mer komplicerade saker)

gillar ljudböcker gillar inte ljudböcker (helt okej när man åker långt i bil)

läser främst böcker i en genre gillar att variera min läsning

läser alltid på svenska läser på flera språk (försöker åtminstone läsa mer på engelska)

är bra på att komma ihåg böcker jag läst glömmer lätt bort både titlar och författare

skriver upp det jag läser skriver inte upp det jag läser

läser varje dag läser mer sällan

tycker att läsning är avslappnande tycker att läsning är ansträngande

 

Och nej, jag kunde ju inte låta bli att skriva några kommentarer också. Den här enkäten ska jag spara. Skulle kunna tänka mig att använda den i undervisningen, som ett underlag för samtal om läsning. Chambers bok blir jag dessutom väldigt sugen på. Stötte på hans idéer lite grann under förra terminens ämnesdidaktik, men vill gärna läsa mer.

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly. Bokmärk permalänken.

Kommentera

