One day

David Nicholls One day har hyllats av många, och jag kan förstå hyllningskören men tänker inte riktigt falla in i den. Ni kan historien va? vi får följa två människor i tjugo år, den 15 juli varje år. Det som jag inte fattat innan jag börjat läsa var att de ses andra dagar än just den här dagen, så det händer saker i deras relation under hela året.

Jag fastnade inte riktigt i början, tyckte att den var lite seg och jobbig. Men sen blev det bättre, nånstans från 150 sidor tyckte jag att det började bli riktigt bra. Sen tyckte jag att den höll i en 150 sidor för att tappa mot slutet igen. Själva slutet, återblickarna till den första dagen, gillade jag. Då får vi veta mer om hur deras relation egentligen var, och det förklarar en hel del av resten av boken. Men det som sker före slutet, där historien slutar, det tyckte jag var alldeles för överdrivet och onödigt. Kan inte skriva så mycket om det, för det är allt för avslöjande.

Jo, en sak som jag tyckte var riktigt snygg var att ”one day” nämndes i nästan alla kapitel (gjorde ingen notering om det, kanske var det alla kapitel). Och inte massa gånger, utan en gång, det var snyggt.

Det är en bra bok, jag gillade den i stort, men nej, jag tyckte inte att den var fantastisk. Det har gjorts film av boken, den har premiär i Sverige i oktober. Den vill jag gå och se, jag tror den kan göra sig riktigt bra som film.

Titel: One day
Författare: David Nicholls
ISBN: 978-0-340-99468-9
Antal sidor: 437

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till One day

  1. Sofia i Bokmilaskogen skriver:

    Jag orkade aldrig läsa så långt som 150 sidor innan jag gav upp, men det kanske jag borde ha gjort. Jag gillade inte alls boken, till skillnad från så många andra. Tyckte den var väldigt grå och seg.

  2. Josefin skriver:

    Okej! Jag har den just nu i bokhyllan som avbytare, men har inte börjat än. Ska bli spännande att se vad jag tycker =)

  3. Ping: Kvartalsrapport 3 (juli-sep) | Två träd i en bokskog

Kommentera

