Vad jag pratar om när jag pratar om löpning

Sen den där boken om löpning av Haruki Murakami kom ut i pocket har jag stirrat på den ganska ofta. Försökt hitta en anledning till att köpa den, men varje gång suckat och konstaterat att jag springer ju inte, så varför ska jag köpa den. Men, i sommar har jag sprungit, säkert sex-sju gånger! för att sedan springa tjejmilen för en och en halv vecka sedan. Och inför milen kom jag fram till att det var ett ypperligt tillfälle att läsa löparboken.

Och det var ju tur att jag kom på det, för jag gillade den verkligen. Och den handlar inte alls bara om löpning, den handlar nästan lika mycket om Murakamis liv och vilka val han gjort i livet. Så även om man är helt ointresserad av löpning kan man läsa och tycka om löparboken. Tur va?

Det känns verkligen som att man kom Murakami närmre genom den här boken, han skriver om när han bestämde sig för att börja skriva på allvar och hur det gick till när han slog igenom. Hans reflektioner om hur hans författarskap utvecklats. Men även en hel del om hans träning inför det årliga maraton-loppet. Man känner verkligen igen Murakamis språk från hans skönlitterära böcker. Det är välskrivet och med en varm ton.

Enligt Murakami springer man bara på riktigt om man springer 1h om dagen, 6 dagar i veckan. Där ligger jag verkligen i lä :)

Titel: Vad jag pratar om när jag pratar om löpning
Författare: Haruki Murakami
ISBN: 9789113034232
Antal sidor: 217

Det här inlägget postades i Av Dolly, Recension, Roman, Självbiografisk och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad jag pratar om när jag pratar om löpning

  1. Liolej skriver:

    Jag springer i princip aldrig och funderade också om boken skulle vara något för mig. Men så läste jag den och tyckte väldigt mycket om den, precis som du säger handlar den om så mycket mer än löpning och visst kommer man den mystiske Murakami lite närmare!

    //Liolej

Kommentera

