Jellicoe road av Melina Marchetta

Skrivlusten försvann visst, och när den väl hade tid att komma tillbaka kom en förkylning och tog död på den. Så det var ett tag sedan jag plöjde den, den av Johanna Lindbäck super-hajpade boken Jellicoe road av Melina Marchetta.

Jag vet inte om den behöver någon vidare presentation, det har skrivits om den på så många ställen senaste månaderna att det verkar onödigt. Men jag har vänner som inte läser bloggar, och när jag börjat berätta om boken har jag börjat med grundförutsättningarna ”en mindre stad, tre skolor, ett internat, en för stadsborna och en militärskola, och de är rivaler”, alla jag berättat för att direkt kopplat till Harry Potter. Jag förstår tanken, men det är verkligen ingen HP-kopia. Dessutom är inte den där grundhistorien det intressanta i boken. Det finns i historia i historien, och det är den som engagerar. Det är lite mystiskt, vi får lite hintar här och där. Det är otroligt snyggt gjort. Ibland kan den typen av berättade bli lite för konstruerat, men här blir det snyggt. Imponerande.

Jag gillade verkligen boken. Plöjde den på ett par dagar trots att jag absolut inte hade tid. Jag brukar vara lite negativ till att läsa super-hajpade böcker, men det är annorlunda när en bloggare hajpar en bok än när typ hela världen hajpar en bok. Jag har inte läst om den där hundraåringen och inte heller millenniumtrilogin. Och känner ingen lust att göra det heller.

Det har skrivits en hel del om Melina Marchetta, även om hennes andra böcker, på Bokhora, så vill du läsa mer klicka dig dit.

Titel: Jellioce road
Författare: Melina Marchetta
ISBN: 9780061431852
Antal sidor: 419

 

Det här inlägget postades i Recension, Roman, Ungdoms och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jellicoe road av Melina Marchetta

  1. Josefin skriver:

    Låter spännande! Det är alltid intressant med internat i böcker & filmer. Den egna världen som ”ska vara så bra”… Är det Sir John Jellicoe som gett namn till gatan kanske? Han blev överbefälhavare för flottan i Storbritannien just när kriget bröt ut. Jag tror inte att han gjorde succé direkt. Men jag har inte kommit till den biten än…
    /Insnöad_i_Churchills_Första_Världskrigetbok_85

    • Dolly skriver:

      haha, har inte koll på om Sir John Jellicoe gett gatan dess namn. Inget som nämns i boken i alla fall.

      Och ja, fiktiva internat är verkligen något som verkar locka många.

  2. Ping: Mitt sommarlov | Två träd i en bokskog

  3. Ping: Kvartalsrapport 3 (juli-sep) | Två träd i en bokskog

Kommentera

