Lolita – utläst!

Ja, igår läste jag faktiskt ut Lolita. Ingen nöjesläsning alls.

Sofia skriver i en kommentar till ett tidigare inlägg:

Den är otroligt fint skriven. Det är den stora behållningen, samt dess psykologiska freudianska aspekter. VARFÖR vill han ha en tolvåring…

Och nej, hur fint den än är skriven kan jag inte se det, för jag är så äcklad av tonen och innehållet. Lolita handlar om en äldre herre som förälskar sig i en myyyycket ung flicka, snabbt rekapitulerat. Jag tror inte boken behöver någon närmre presentation.

Dessutom händer det typ ingenting. I början var det väl en del action, men från att Humbert hämtar Lolita på lägret fram till att hon ”försvinner” är det rätt trist och det är ganska stor del av boken. De åker runt, stannar i någon liten stad, bor på ett motell, bosätter sig i en liten stad, men sen åker de vidare till andra städer och andra motell. Äh, jag blir inte engagerad för att jag absolut inte kan sympatisera med någon av huvudpersonerna. Jag blir ganska provocerad av Lolita också. Det är klart att det inte är lätt att göra motstånd i den situationen, men hennes likgiltighet är ändå provocerande.

När jag åkte båt från Gotland i mitten av juli blev jag betjänad i restaurangen av en person som heter Lolita, och det fick mig att fundera lite på vad Nabokov gjort med namnet. För visst förknippar man Lolita med en hel del attribut? Den här damen hade stripigt hår, var ganska mullig och såg dessutom extremt sur ut. Inte vad jag skulle förknippa med Lolita. Jag har velat fråga henne hur det är att leva med ett sånt namn, men vågade inte. I Sverige finns det 344 personer som heter Lolita, varav 193 har det som tilltalsnamn.

Nu är boken i alla fall utläst, så nu kan jag ställa tillbaka den i bokhyllan. Nu ser jag fram emot att bita tag i Darling river, men den får nog vänta tills månadens bokklubbsbok är läst.

Titel: Lolita
Författare: Vladimir Nabokov
ISBN: 978-91-0-010611-9
Antal sidor: 454

Det här inlägget postades i Av Dolly, Klassiker, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

