Slalomläsning nödvändig

En bok som jag inte nämnde i mitt ”att läsa i augusti”-inlägg men som jag nu bestämt mig att plöja är Vladimir Nabokovs Lolita och för att göra det uthärdligt tänker jag slalomläsa Ulrika Knutssons Kvinnor på gränsen till genombrott.

Jag vet inte varför jag har byggt upp ett sånt motstånd mot Lolita, jag började läsa den på väg till Moskva förra våren, men när vi kom hem därifrån tappade jag lusten att läsa den. Men, nu vill jag inte ställa tillbaka den med bokmärket kvar i, 50 sidor om dagen så hinner jag läsa ut den innan jag ska till Gotland i nästa vecka.

Sen ska jag läsa Sara Stridsbergs Darling river, som jag längtar efter den!

Det här inlägget postades i Av Dolly, Läsplanering & summering. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Slalomläsning nödvändig

  1. violen skriver:

    Jag vill också läsa Lolita före Darling river. Motstånd mot Lolita har jag också, jag tror det beror på ämnet, jag avskyr pedofili….

    • Dolly skriver:

      Ja, och tonen i boken, den äcklar mig. Har du börjat läsa den någon gång? Dessutom är den otroligt långsam, händer typ ingenting, blir uttråkad samtidigt som jag blir äcklad.

      • violen skriver:

        Nej jag har inte läst nånting ur den men sett en filmatisering av nåt slag.

        Det känns ändå som en bok som man borde ha läst för att kunna uttala sig om den. Och Darling river har ju fått bra kritik så jag vill gärna läsa den också…….

  2. Emilia skriver:

    Hej! Om jag vill maila er, hur gör jag då? Allt gott, Emilia

  3. Sofia skriver:

    Ååhh! Jag får sån lust att läsa om! Den är otroligt fint skriven. Det är den stora behållningen, samt dess psykologiska freudianska aspekter. VARFÖR vill han ha en tolvåring…

Kommentera

