Irländsk dagbok av Heinrich Böll

I vintras läste jag Heinrich Bölls Ungdomens bröd och blev glatt överraskad. En nobelpristagare som jag gillade riktigt mycket. Jag gillade hans något lågmälda stil, och enkelheten i hans språk och berättelse. Så när jag på myrorna, för en tia, hittade Irländsk dagbok slog jag såklart till.

Irländsk dagbok liknar inte alls Ungdomens bröd, samtidigt känns stilen igen. Det är en tysk(?) familj som på femtiotalet åker till Irland. Vi får läsa om det som de upptäcker vara annorlunda och om människor de möter, ställen de besöker. Den är lite småtrevlig, och jag gillar fortfarande Bölls stil och språk. Men Irländsk dagbok är ingen stor läsupplevelse som Ungdomens bröd var. Om man inte läst något av Böll tidigare, eller läst och inte fallit för hans stil, behöver man inte plocka upp just Irlänsk dagbok.

Josefin på Nobelprisprojektet (som jag följer med stort intresse) läste Tåget var punktligt och blev väl kanske inte jätteimponerad av Böll, även om hon tyckte bättre om boken när den var utläst än under själva läsningen.

Jag kommer definitivt leta efter fler böcker av Böll, jag vill läsa mer! Någon som har någon Böll favorit som ni vill tipsa om?

Titel: Irländsk dagbok
Författare: Heinrich Böll
ISBN: 91-0-038227-2
Antal sidor: 115

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Irländsk dagbok av Heinrich Böll

  1. Patrik Enander skriver:

    Ramlade på Ungdomens bröd i min föräldrars bibliotek förra året. Hade inte läst honom sedan 1979….=:). Öppnade den läste 5 rader och insåg att detta vill jag läsa. Underbar bok. Jag har förstått att hans tidigare är mer intressanta än de senare typ Gruppporträtt med dam.. men har inte hunnit läsa än.

  2. vague illusions skriver:

    En clowns åsikter läste jag i våras till en kurs jag gick. Har lite blandade känslor till den. Jag gillade den i början, men eftersom jag var tvungen att läsa den under så kort tid blev jag bara stressad mot slutet. Jag hade behövt mer tid och tror att jag ska läsa om den igen (utan stress)!

Kommentera

