Att läsa i augusti

Nu är det augusti! Min sista lediga månad. Jag har varit ledig juni och juli, en tredje del av ledigheten kvar alltså. Jag vill frossa i böcker, men jag har inte riktigt hittat läsron hemma. När jag plöjde så många böcker i juni (18) befann jag mig i sommarhuset, där är det lättare att släppa allt och bara läsa. Hemma finns det tvätt, disk och annat plock att fixa med. Augusti kommer jag nästan bara vara hemma, ska en kort sväng till Gotland nästa vecka, men då blir det mest socialt. Så jag tror dessvärre att augusti inte blir någon ny rekordmånad.

Jag ska läsa David Nicholls En dag (fast på engelska, så One day) för det är månadens bokklubbsbok. Den ser jag fram emot! Vi ska till träffen den 19 augusti bara ha läst del 1 och 2, så den kanske inte blir utläst i augusti.

Sen har jag tänkt läsa en del ungdomslitteratur. I höst ska jag skriva magisteruppsats i litteraturvetenskap med fokus på ungdomslitteratur, så jag tänkte värma upp lite. I juli klämde jag ju Jellicoe road, en australiensisk YA (young adult). Och nu har jag precis börjat på Johanna Lindbäcks Min typ brorsa. Jag har ett par olästa av Katarina von Bredow i bokhyllan, de ska nog bli lästa den här månaden.

Annars är jag sugen på blir fakta-aktig litteratur. Tidigare i somras köpte jag Kvinnor på gränsen till genombrott av Ulrika Knutsson, som handlar om ett par av 20- och 30-talets kvinnor. Kvinnoemancipationen är något som fascinerar mig och jag vill läsa mer. Jag har en del boktips i ämnet, ska nog ta och skriva ett inlägg om det någon gång.

Jag borde såklart avverka ett par böcker från den där 20-listan också, men just nu finns det inga som lockar. Den får kanske ligga till sig en månad eller så.

Det här inlägget postades i Av Dolly, Läsplanering & summering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

