Stundande natten av Carl-Henning Wijkmark

Carl-Henning Wijkmarks Stundande natten handlar om att närma sig döden. Boken utspelar sig på Sal 5, där finns fyra män som alla är nere för räkning.Två av dem väljer att avsluta livet, en av dem säger ingenting och ”gömmer” sig bakom skynket hela vägen fram till slutet och den fjärde tyr sig åt bibliotekarien och närmar sig döden genom att fördjupa sig i litteratur om döden.

Den här boken lämpar sig inte för en varm sommardag, snarare en kall höstdag. Den kräver långsam läsning, och tid för eftertanke. Jag känner inte att jag kunde ta till mig boken på ett rättvist sätt.

Boken jag läste innan, Gör vad du vill, behandlade också döden och i relation till huvudpersonens förhållande till döden i den är Stundande natten betydligt mer reflekterande och filosofisk. Och det var nog det jag ville åt när jag plockade fram Stundande natten ur bokhyllan. Jag var lite provocerad av synen på döden i Gör vad du vill. Men jag önskar att jag hade läst Stundande natten en annan gång.

Stundande natten prisades med Augustpriset 2007.

Titel: Stundande natten 
Författare: Carl-Henning Wijkmark
ISBN: 978-91-7263-941-6
Antal sidor: 158

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

