Viljan att köpa nytt vs. viljan att minska antalet olästa i bokhyllan

Det finns så otroligt många böcker jag suktar efter just nu, jag skulle vilja klicka köp på allihopa och få hem en gigantisk låda från Bokus, alternativt gå in i en välsorterad boklåda och bygga högar på disken. Denna önskan kolliderar med en annan önskan, jag när en dröm om att inte ha så många olästa böcker i bokhyllan, jag skulle vilja känna behovet av att köpa böcker. Gå in i en bokhandel och verkligen behöva en (eller mer troligt, flera) böcker. Men med runt 300 olästa böcker i bokhyllan så kan inte ens jag argumentera för att jag behöver fler böcker, tyvärr.

Jag har ett mål att minska det där antalet under det här året, det är inget köpstopp, och jag ska nu inte utfärda ett köpstopp, men jag känner för att strama åt köpandet rejält under resten av året. Jag har ingen vill läsa-lista, har liksom köpt böckerna jag varit sugen på, men jag ska upprätta en nu. Dessutom tänkte jag skriva små kommentarer om varför jag vill läsa boken, så att jag kommer ihåg det när det känns motiverat att köpa. Jag har nu på morgonen suttit en bra stund och klickat på ”bevaka” och ”spara som favorit” på Bokus, istället för ”köp”.

Vi får väl se hur det går, just nu ligger jag på minus ett, vilket gör att jag har 310 olästa böcker i bokhyllan. Jag har inte satt upp något egentligt mål för hur mycket jag ska minska antalet, bara att jag ska, men nu känner jag för att bestämma att jag innan året är slut ska ha under 300 olästa böcker i bokhyllan. Jag funderar på att rensa ut böcker som jag köpt för massa år sedan och inte alls känner för att läsa. Skänka dem till myrorna eller stadsmissionen, det skulle nog kännas rätt bra ändå, även om jag tycker att det är jobbigt att skiljas från böcker.

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Viljan att köpa nytt vs. viljan att minska antalet olästa i bokhyllan

  1. Monika skriver:

    Det där är ett dilemma jag känner igen. Köpte otroliga mängder förra året och införde lite restriktioner i år. Den första är att jag inte får köpa fler böcker än jag läser, på så vis minskar ju antalet olästa :-) En annan restriktion är att jag inte får handla fler fyra gånger på nätet i år. I just detta fall är det tur att böcker är så dyra i en vanlig bokhandel, för då vill jag inte handla där. Men jag kan fortfarande inte stå emot erbjudanden som ”köp fyra pocket för 100 kr”… Usch, och bokhyllorna börjar bli fulla…

    • Dolly skriver:

      Att inte köpa fler än man läst är vettigt matematik. Jag bestämde mig för ett tag sen för att dra ner på internetshoppandet, men till förmån för att handla i riktiga bokhandlar. Tror dock inte det har resulterat i att jag köper färre böcker. Det blir mer så att jag köper inbundet på nätet och pocket i bokhandeln.

  2. Fröken S skriver:

    Känner igen det där och har precis skrivit om mitt lån- och köpstopp som jag ska ha i ca två månader. Känns mer rimligt än att ha det i ett år. Dessutom kan jag gå loss på bokmässan med gott samvete.

  3. Ping: Veckan som gått – fast lite försenat « Massor av ord…

Kommentera

