Ny läsdagbok

Nu har min fina förtryckta läsdagbok tagit slut. Det har varit riktigt lyxigt med en förtryckt, men nu återgår jag till att som tidigare skriva kategorierna själv.

Jag har hittat en passande anteckningsbok, dock har jag inte läst Wuthering heights. Jag började läsa den när jag läste grundkursen i litteraturvetenskap, men det var för ont om tid för att jag skulle hinna. Jag har den både på engelska och svenska. Kanske får jag tid och lust att läsa den medan jag har denna läsdagbok.

På varje sida skriver jag Titel/Författare/Datum/Kommentar/Antal sidor, det räcker för mig. I den förtryckta fanns kategorierna Bästa/Sämsta samt Citat, de första har jag använt ibland, men citat har jag nog bara skrivit i någon enstaka gång. Hur långa kommentarer jag skriver varierar, ofta skriver jag anteckningar för att komma ihåg vad jag ska skriva om i ett eventuellt blogginlägg.

Jag började föra läsdagbok innan jag blev med blogg första gången, och såg ingen anledning att sluta när jag blev med blogg. Jag tror det kommer komma tider då jag inte vill blogga och då är det fint att ha läsdagböckerna att bläddra i.

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ny läsdagbok

  1. TidningsIda skriver:

    För mig är även läsdagboken en slags motivation att läsa. Det är kul att fylla i den (förut hade jag samma som du tidigare, men den tog slut för fort). Det är så kul att fundera och skriva i kategorierna efter att man läst ut en bok :)

    Nu har jag en liten röd (den klassiska?) som har kategorierna Författare, titel, datum och kommentar. Och den verkar aldrig ta slut – har skrivit i runt 180 böcker och har fortfarande plats kvar.

Kommentera

