Gör vad du vill av Erlend Loe

Jag har testat Erlend Loe förut, jag läste Blåst innan Loe slog igenom på riktigt. Vi gick inte ihop då, jag ogillade inte men gillade ändå inte. Någon gång måste jag tänkt att Loe skulle få en ny chans, förmodligen för att så många verkar gilla hans böcker, för oläst i bokhyllan stod Gör vad du vill. I vintras satte jag upp den på min 20-lista för 2011 för att få den läst någon gång, helt sugen var jag inte.

Nu är den läst, och njä. Loe är nog inte min kopp te. Efter denna blir det (nog) inga nya chanser.

Gör vad du vill är en dagboksberättelse. Julie är 18 år, hennes familj har dött i en flygkrasch i Afrika. Hon börjar skriva för att bearbeta händelsen. Ingen ny story direkt. Julie vill försvinna bort från jorden och gör två försök. Där emellan gör hon lite annat, bland annat söker hon upp en elitidrottsman som precis tagit guld i OS och blir med barn. Jag vet inte, ska man tycka att det är roligt? Jag tycker mest att det är tragiskt.

På framsidan står det ”rappt språk, absurd humor och lättare samhällskritik”, och nej humorn är nog inte min. Språket är en annan grej som inte faller mig i smaken, och det var nog det främsta problemet med Blåst för många år sedan. Språket är ofta korthugget, och som jag uppfattar det, utan finess. Rappt skulle jag inte kalla det. Dessutom innehåller boken en hel del fel. Meningar som är rent fel. Och sånt stör mig.

Jag kan nog bara konstatera att Erlend Loe inte är något för mig.

Titel: Gör vad du vill
Författare: Erlend Loe
ISBN: 978-91-501-0977-1
Antal sidor: 158

Det här inlägget postades i Av Dolly, Recension, Roman, Underhållning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gör vad du vill av Erlend Loe

  1. Emelie skriver:

    Jag minns att jag inte heller var något större fan av språket, men jag störde mig mer på stämningen i den. Har inte testat att läsa någon annan av Erlend Loe’s böcker, men det verkade ju inte som att jag missat något =)

  2. Ping: Hälften av tjugo | Två träd i en bokskog

  3. cecilia skriver:

    Du har läst de två (enligt min ringa mening) minst roliga Loe-böckerna. ”Expedition L” däremot.. Stycket där de provar olika stadsskick är något av det roligaste ever. Jag satt och skrattade högt på tunnelbanan, vilket genererade undrande blickar från omgivningen (men är ett högt bokbetyg)!

    • Dolly skriver:

      Hm. Det ska mycket till för att jag ska prova Loe igen, men om jag får för mig att göra det ska jag leta reda på ”Expedition L”.

Kommentera

