Bokshopping i Dalarna

Jag har varit i Dalarna över helgen, och där blev det en del bokshopping.

I Ludvika finns det en boklåda med ett stort sortiment, Globe. Sist jag var där shoppade jag en hel del där, och tänkte göra det även denna gång. De har en stor rea hylla, stor pocketavdelning och ja, det mesta man kan tänka sig. Jag var inte riktigt på bokhamstrings-humör när vi var där, så det blev bara en (1!) bok. Den översta Slakthus 5 av Kurt Vonnegut har jag tänkt läsa ett tag. Blev glad när jag hittade den i pocket, eftersom det står att den är definitivt slut hos Bokus.

I Fredriksberg, 8 mil väster om Ludvika, besökte vi Lions loppis. Där kostade böckerna 1kr/st, eller så kunde man fylla en pappkasse för 10kr. Jag plockade med mig en Agatha Christie, en fin Bonjour Tristess av Francoise Sagan (som jag läst men inte ägt innan) och sist blev det en novellsamling som publicerats till förmån för Världens barn. Sällskapet köpte Anna Karenina i tre band, för 3kr.

Den sista boken i högen är inte köpt i Dalarna utan i Uppland, på vägen hem körde vi via Uppsala. Inne på Uppsala English Bookshop drabbades jag av hypen som Bokhoras JohannaL skapat kring Melina Marchettas Jellicoe Road. Det gick inte att gå ut ur butiken utan den i en påse! Den ska jag spara till nästa vecka, då får jag tillbaka lite lästid när mannen återgår till sitt jobb och jag fortsätter vara ledig.

Det här inlägget postades i Av Dolly, Bokshopping. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bokshopping i Dalarna

  1. Liolej skriver:

    Roligt med nya böcker!
    Jag är också nyfiken på Jellicoe Road, men den får vänta. Det ska bli roligt att höra vad du tycker om den, om du tycker den är lika strålande som de flesta verkar tycka!

    Jag har haft Bonjour Tristess i bokhyllan hur länge som helst utan att ha läst den. Känns verkligen som att jag borde göra det snart! Jag antar att du tycker den är bra då du läst den och nu köpt ett eget ex?

    //Liolej

    • Dolly skriver:

      Jag läste den när jag var 19 och älskade den. Men jag kan inte lova att den håller efter tonåren :) Men jag har läst annat av Sagan och gillat. Den går snabbt att plöja, så jag tycker du ska ge den ett försök!

      Jellicoe-rapport kommer nog nästa vecka :)

  2. Johanna skriver:

    Vad roligt att du shoppade ditt ex av Jellicoe fysiskt och inte på nätet! Du är den första jag vet om som gjort det. Pocketshop ska ta in den, men jag har inte varit i nån sån butik på ett par veckor så vet inte om den kommit upp än.

    • Dolly skriver:

      På UEB hade de även ”Saving Francesca” och jag tror att det fanns ett ex av ”Jellicoe Road” kvar i hyllan.

      Det ska bli spännande att läsa, jag blir oftast väldigt anti när böcker hajpas, men det är annorlunda när en bokbloggare hajpar än när typ ”hela världen” har läst samma bok (som Millenium-trilogin och Hundraåringen, som jag inte läst och inte känner för att läsa).

Kommentera

