Män kan inte våldtas av Märta Tikkanen, ett läs-måste

Märta Tikkanens roman Män kan inte våldtas inleds med att huvudpersonen Tova Randers blir våldtagen av en man. Tova var ute på lokal och följde med Martti Wester hem, och han ville mer än hon. För att få det han ville tog han till våld. Romanen är skriven på 70-talet, min utgåva är en nyutgåva från 2005.

Romanen handlar om att göra upp med händelsen som romanen inleds med. Tova vill inte gå hem och glömma, hon vill ge igen. Men det handlar om något annat också. Tova är frånskild, men bär fortfarande sin exmakes efternamn. De fick två barn tillsammans, Mick och Jockum. Romanen handlar om uppfostran, om att leda in två pojkar i det samhälle vi lever i. Det var inte förens sista 20-30 sidorna som jag insåg hur mycket det handlar om fostran.

Jag blir tagen av romanen. Dels historien, men även av att den är skriven för över 35 år sedan, och då var extremt aktuell (nästan för aktuell för sin samtid) och att den fortfarande är aktuell. Det är både fascinerade och mycket skrämmande. Vi har inte kommit särskilt långt på dessa år.

Tempot är högt i början, men sen sjunker det drastiskt. Jag hade lite ont om lästid, och det långsamma tempot gjorde inte mig sugen på att läsa, men de sista 60 sidorna läste jag igår, trots ont om tid. Så den tog sig verkligen.

Jag är så glad att den finns med på min 20-lista, annars vet jag inte om jag hade plockat upp den i år. Det här är en viktig bok för vår samtid, trots att den är skriven för över 35 år sedan. Läs!

Något av det bästa med boken är efterordet, Märta Tikkanens egna tankar om romanen. Jag tror att det som finns i min utgåva är skrivet till nyutgåvan 2005. Där skriver hon om hur det var när boken kom ut. Hon skriver:

En dam kom och slog mig på min arbetsplats, en annan spottade på mig. Folk gick över gatan när de såg mig.

Så jo, en bit har vi ändå kommit. Det är inte lika tabubelagt att prata om våldtäkt längre, men helt okej är det ändå inte och det är väl därför som så många våldtäkter förblir nedtystade och oanmälda. Äh, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här, läs boken istället!

Titel: Män kan inte våldtas
Författare: Märta Tikkanen
ISBN: 91-37-12827-2
Antal sidor: 189

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Män kan inte våldtas av Märta Tikkanen, ett läs-måste

  1. Ping: Hälften av tjugo | Två träd i en bokskog

Kommentera

