Karlstad Zoologiska av Hanna Hellquist

Boken, Karlstad Zoologiska av Hanna Hellquist, är en hyllning till pappa Hellquist och handlar om Hannas uppväxt. Den innehåller väääääldigt många djur.

Det är korta kapitel, språket är ganska pratigt. För pratigt för min smak ibland. Kapitlen allt för korta för min smak ibland. På omslaget står det att det är en charmig bok, och jo, den har sina charmiga bitar. Det finns en del ljusglimtar, men hade jag varit redaktör för boken hade jag bett Hanna klippa bort en del och strukturera om lite.

Det blir ganska tjatigt med alla djur efter ett tag, och ju längre vi kommer blir det mer handling och den blir mer kronologisk, vilket är bra. Men samtidigt återkommer vissa berättelser, de utökas lite grann, men det mesta visste vi redan, och det stör mig. Det gör läsningen tråkig. Det är ändå en varm ton i boken, en annorlunda uppväxt och en fin skildring av den, och underhållen blev jag.

Jag hade ingen koll på Hanna Hellquist innan. Jag tror hon var med i ett avsnitt av ”Pluras kök” på Tv3 i våras, men det är allt jag sett av henne, och då tyckte jag hon var rätt jobbig.

Så jo, boken är lite trevlig och det finns fina delar, men den hade nog kunnat vara bättre. Jag vet inte om jag hade varit så här positiv om jag läst den under andra omständigheter. Sommaren gör att jag har lättare för den här typen av böcker.

Titel: Karlstad Zoologiska
Författare: Hanna Hellquist
ISBN: 978-91-7429-058-5
Antal sidor: 269

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

