De i Utkanten Älskande

Från Kafé Utkanten har man utsikt över Karlbergslott. Rosa och Viktor driver kaféet, med hjälp av sin modell-snygga dotter Mirja. Bea och transan Stefan är stammisar, och senare även gatumusikern Måns. Det är kring dessa personer som historien kretsar. Stefan, Måns och Bea är ensamma människor, och Utkanten blir en tillflyktsort. Stefan blir kompis med Mirja, och Måns hänger på kaféet för att träffa Bea.

Bea utgör huvudpersonen i romanen, hon är inte den man vid första anblick skulle tro, hon är tjuv. Lägenheten, en stor och dyr trea, har hon stulit ihop pengar till. Trots sitt överflöd är Bea inte nöjd, hon är på jakt efter någon. Romanen handlar om ensamma människor med ett trassligt förflutet, eller en oviss framtid.

Jag håller på att utforska Johanna Nilssons författarskap, De i Utkanten Älskande är den andra boken jag läser av henne. Tyvärr är jag inte särskilt imponerad. Jag saknar ett driv, en story och tempoväxlingar. Språket är inget speciellt, inget att störa sig på men heller inget att jubla över. Det är en medioker roman som jag inte tycker sticker ut, men jag fortsätter att utforska Nilssons författarskap i tron om att det finns guldkorn att finna.

Titel: De i Utkanten Älskande
Författare: Johanna Nilsson
ISBN: 91-7001-333-0
Antal sidor: 192

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

