Smitning av Dominique Dyens

Den här romanen från Sekwa förlag, skriven av Dominique Dyens, börjar med en kvinnas jakt på en man. Anne Duvals jakt. Hon är desperat. Hon närmar sig 40, har inga barn. Hon har en karriär. Hennes mamma är halvt förlamad, och frågar varje gång dottern är på besök hur det går, och förmanar att efter 40 är det försent för barn. Det har gått så långt att Anne har hittat på en man. Patrick. Anne har dessutom hittat på ett barn. Romanen inleds med denna desperata jakt, men slutar i något helt annat.

Både under och efter läsningen hade jag väldigt blandade känslor för boken. Jag gillar inte, samtidigt som jag gillar. Jag känner ingen sympati, bara avsky och den växer ju längre jag läser. Men samtidigt blir jag gripen och engagerad, och det är ju det man vill!

Jag tycker romanen innehåller lite för mycket, lite för många lager för att vara så tunn. Jag tror att den hade tjänat på att byggas ut lite. Efter ett tag kommer en meta-aspekt in i, författaren till Anne Duvals liv dyker upp. Och det hela slutar nästan i en modern pusseldeckare.

Titel: Smitning
Författare: Dominique Dyens
Antal sidor: 189
ISBN: 978-91-86480-08-0

Nu har jag läst alla vårens böcker från Sekwa, och det har varit riktigt bra alla fyra. Jag tycker absolut bäst om Vända blad men även Ru har stannat kvar i mig. Ingen riktig kvinna var nog ingen roman för mig, och Smitning kommer jag (något motvilligt) rekommendera till många.

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

