Still Alice av Lisa Genova

Det är omöjligt att läsa den här boken utan att gråta en skvätt!

Alice Howland är professor vid Harvard, hon är fyrtionio år då romanen börjar. Vi får inte lära känna Alice särskilt mycket innan det börjar gå utför. Ett par månader efter Alice femtioårsdag diagnostiseras hon med alzheimer. Hon är en av få unga som drabbas.

Vi får följa Alice liv med sjukdomen, hennes kämpande och hennes försök att förstå, hennes rädsla för att plötsligt inte känna igen sin egen man. Det är en väldigt insiktsfull roman. Lisa Genova har verkligen gått in i sjukdomen och jag tror hon gör den rättvisa, romanen känns väldigt trovärdig. Det känns unikt att få läsa ur den sjukes synvinkel, och inte de anhörigas. Ett viktigt perspektiv. Alzheimer är en sjukdom som intresserade mig redan innan jag läste boken, och jag har nu fått väldigt mycket mer att fundera kring.

Det enda negativa kommer på är att jag gärna hade velat lära känna Alice lite mer, innan symptomen börjar dyka upp. Fått bygga upp en relation till Alice, nu blir det väldigt snabbt väldigt mycket fokus på sjukdomen.

Jag är inte så blödig, visst blir jag berörd, men det är sällan ögonen tåras när jag läser, men den här boken är verkligen omöjlig att läsa utan att fälla en tår. Och nej, det är inte en snyfthistoria, inte en BOATS som är skriven för att väcka medlidande. Det är en riktigt bra fiktiv roman om ett otroligt tungt ämne.

I den utgåva jag har finns det extra-material längst bak, bland annat finns det diskussionsfrågor. Jag har noterat detta i andra engelska pocketar, och det är ju perfekt för bokcirklar. Jag tror inte att jag sett det i svenska utgåvor, men det kanske finns? Någon som sett det?

På svenska heter den Fortfarande Alice och har kommit i pocket (jag såg på Coop att den ingår en 2 för 69kr-kampanj).

Titel: Still Alice
Författare: Lisa Genova
ISBN: 978-1-4391-7004-5
Antal sidor: 336

Slutligen måste jag bara hurra lite över att jag läst en vanlig roman på engelska igen. Jag läste en hel del på engelska förr, men så kom jag av mig. Jag har ju läst Andrew Kaufmans korta böcker på engelska ganska nyligen, men det här kändes mer riktigt, det här kändes som en seger. Nu hoppas jag att jag kommer fortsätta läsa på engelska, jag behöver hålla liv i språket.

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Still Alice av Lisa Genova

  1. Ping: 20-listan för 2011 | Två träd i en bokskog

  2. Ping: Kvartalsrapport 2 (april-juni) | Två träd i en bokskog

  3. Ping: Mitt sommarlov | Två träd i en bokskog

Kommentera

