Det som börjar i komedi slutar i en Bolaño du inte kan lägga ifrån dig

Roberto Bolaños De vilda detektiverna. Jag är helt tagen, den var såå bra. Så bra som bara en riktigt bra bok kan vara. Efter 700 sidor ville jag bara ha mer (jag vet, det står på en blurb på framsidan också, som jag först inte kunde ta på allvar). Läste precis ut boken, och känner att jag inte kan ta upp en ny bok innan jag hunnit smälta denna. Eller, måste jag kila iväg och köpa 2666 direkt?

Ibland talar en roman verkligen till dig. Det är säkert lika mycket timing som avgör vad man tycker om en bok som innehåll och stil.

Jag älskar ju dessutom tegelstenar. För, en tegelsten blir bara bättre och bättre. I början tyckte jag nämligen att den här romanen var banal! Nu skakar jag bara på huvudet och vill ge mig själv en örfil för att jag ens tänkt tanken att lägga ifrån mig boken.

Hur skall jag beskriva boken för någon som inte läst den? Själv hade jag ingen aning om vad den handlade om innan jag började läsa, och har ännu inte tittat på vad som står på bokryggen (där ”baksidetexten” står). Jag vill inte drista mig till att sammanfatta den varken tematiskt eller innehållsmässigt – för om jag skulle kunna det, skulle inte Bolaño då ha nöjt sig med, kanske 450 sidor? Jag nöjer mig således med ett LÄS LÄS LÄS om du vill läsa en bok underbar bok!

Titel: De vilda detektiverna
Författare: Roberto Bolaño
ISBN: 978-91-85133-84-0
Antal sidor: 747

Ps. Jag har verkligen bara läst otroligt bra böcker på senaste tiden. Ds.

Det här inlägget postades i Av Sofia, Klassiker, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det som börjar i komedi slutar i en Bolaño du inte kan lägga ifrån dig

  1. Jag har De vilda detektiverna här hemma och jag går och klämmer och känner på den ganska ofta, men jag har inte börjat läsa den ‘på riktigt’ än. Tror dock att jag kommer gilla. Kanske rent av älska. 2666 känns ännu mer lockande, men jag tänkte vänta till pocketen kommer, blir så tungt och otympligt annars :)

    • Sofia skriver:

      Mmm! Kläm lite hårdare på den och ge den några hundra sidor =) Jag tror att 2666 har kommit i pocket, men jag kanske önskedrömmer? Skall i alla fall införskaffa den snarast i vilket format som helst!

  2. Josefin skriver:

    Lyx! En bra bok som man inte kan sluta läsa är verkligen lycka! Ska spana på den här vid tillfälle… :)

    • Sofia skriver:

      Ja! Det är så sällan man hittar nått som är riktigt, riktigt bra! Han borde verkligen ha fått nobelpriset…

Kommentera

