Två husvagnar

Jag fick Två husvagnar av Marina Lewycka i julklapp, jag vet inte riktigt varför jag väntat så länge med att plocka upp den. Givaren valde den efter omslaget, och det kan jag förstå, den ser mysig ut. Nu har jag i alla fall läst! Mitt under stundande jordgubbssäsong, och det passar ju ganska bra…

Det handlar om en samling människor från olika delar av världen som samlas på en jordgubbsodling, deras jobb är att plocka jordgubbarna. De bor i två husvagnar, en för damerna och en för herrarna. Det är två kinesiskor, två polskor och en polack, en ukrainska och ukrainare och slutligen Emanuel från Malawi. Irina, ukrainskan, är sist på plats. Det här är starten för deras sommar i England.

Språket är ganska stolpigt, korta meningar och ja, lite trist. På vissa ställen ska det vara lite rackigt, men då för att visualisera att någon bryter. Det är väldigt många berättare, och vissa händelser får vi läsa om från flera personers synvinkel, ibland blir det så många som fyra versioner av en händelse, till och med hunden berättar sin version av händelsen ibland. Det blir inte bara rörigt, utan även ganska tungrott och långsamt. Ändå gillar jag personerna. Jag har tänkt en del på dem efter avslutad läsning. Så läsupplevelsen är lite splittrad.

Titel: Två husvagnar
Författare: Marina Lewycka
ISBN: 978-91-1-302051-8
Antal sidor: 380

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Två husvagnar

  1. Jag läste En kort berättelse om traktorer på ukrainska för något år sedan, och jag blev inte imponerad. Jag har sedan inte läst något mer av författaren och är inte direkt sugen på att göra det heller. Tyvärr, måste jag nog ändå säga. Jag vill gilla.

Kommentera

