Underbara noveller

Söker du klassiska, fängslande och vackra noveller tycker jag att du skall plocka upp Kurdistan berättar: Fåglarna återvänder till bergen. Tranan har gett ut flera novellsamlingar i Berättarserien.

Novellerna är olika långa, och till en början tänkte jag att de kanske var uppbyggda likt Koranen, dvs. den kortaste novellen först och den längsta sist. Men det längsta, och kanske den bästa, fanns i mitten. Handlingen i de här berättelserna spelar egentligen ingen roll. Vissa kommer jag ihåg, andra glömde jag lika fort. Men de berättade verkligen. De dyker inte ned i en scen eller experimenterade med kronologi eller form. Klassiska och rena!

Jag tycker om formexperiment också. Men ibland, som nu, märker jag hur m y c k e t jag läser formexperiment och att det blir allt mindre berättande. Då känns det så befriande och nyskapande när en berättelse talar direkt till dig i den muntliga traditionen.

Kort sagt, jag var lyrisk över samlingen. Är nu sugen på Polen, Grekland och Lettland berättar.

Det här inlägget postades i Av Sofia, Förlag, Noveller, Recension och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

