Vända blad, en bladvändare från Sekwa

Jag läste ut Vända blad av Julie Jézéquel redan förra veckan, samma dag som recensionsdatumet, och tänkte skriva om den direkt. Men så började jag läsa vad andra skrivit om den, och när jag jag skulle sätta mig ner och skriva hade mina egna ord om boken försvunnit. Nu har intrycken lagt sig.

Jag fångades direkt och fattade genast tycke för huvudpersonen, Clara Tallane – en ensamstående mamma som tidigare varit stor inom tevebranschen som manusförfattare. Efter en incident är hon utesluten från branschen och behöver hitta ett nytt sätt att få in pengar för att kunna ställa mat på bordet åt sin femtonårige son. Clara tänker bli spökskrivare, skriva andra människors biografier mot betalning. Hennes första kund är något märklig och ställer ovanliga krav.

Historien känns på nåt sätt ny. Den är skriven med bra driv och humor. Språket är enkelt och rappt. Karaktärerna är tydlig. Man sugs in i romanen. Vända blad är en riktig bladvändare! Dessutom är det en perfekt sommarbok att sluka på stranden, eller i skuggan under en träd (vilket jag föredrar).

Det är Julie Jézéquel debutroman, hon har tidigare skrivit filmmanus och är även skådespelare, och jag hoppas att hon kommer skriva många fler romaner och att Sekwa kommer fortsätta ge ut hennes böcker!

Jag har under våren prenumererat på Sekwas böcker, har Smitning kvar att läsa, men jag tror att jag redan nu kan utropa Vända blad som min Sekwa-favorit våren 2011.

Titel: Vända blad
Författare: Julie Jézéquel
ISBN: 978-91-86480-12-7
Antal sidor: 218

 

Det här inlägget postades i Av Dolly, Debutant, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Vända blad, en bladvändare från Sekwa

  1. Sofia skriver:

    SUPERSUGEN!

  2. Fru E skriver:

    Sekwa gör det igen, alltså? :-)

  3. Ping: Kvartalsrapport 2 (april-juni) | Två träd i en bokskog

  4. Ping: Mitt sommarlov | Två träd i en bokskog

Kommentera

