Edelcrantz förbindelser av Malte Persson

Malte Perssons roman Edelcrantz förbindelser handlar om Abraham Niclas Edelcrantz, född Clewberg. Han levde under andra halvan av 1700-talet och första tjugo åren av 1800-talet. Han levde alltså under den del av historien som hittills fängslat mig mest. Det var därför jag köpte boken när den kom i pocket 2009.

Vi får följa Clewberg på hans väg mot att bli Edelcrantz, det handlar om hans liv, stort som smått. Malte Persson verkar vara synnerligen påläst, han har lyckats fånga tiden och stämningen och förmedlar det på ett bra sätt. Så långt är jag nöjd.

Men, handlingen är alldeles för seg. Det finns inga tempoväxlingar, det är så otroligt statiskt, och så otroligt tråkigt. Hur mycket jag än gillar hur Persson fångat tiden kan jag inte tycka om hans roman. Jag fnissar åt formuleringar (som jag borde skrivit upp) och tycker att han binder ihop det riktigt snyggt på slutet, men alldeles för stor del av läsningen är jag uttråkad.

Jag är, trots detta, nyfiken på att fortsätta utforska Malte Perssons författarskap, förmodligen blir det en beställning av tunnelbane-sonetterna Underjorden och romanen Livet på den här planeten innan sommaren är slut.

Titel: Edelcrantz förbindelser
Författare: Malte Persson
ISBN: 978-91-7429-014-1
Antal sidor: 375

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Edelcrantz förbindelser av Malte Persson

  1. Ping: 20-listan för 2011 | Två träd i en bokskog

Kommentera

