Mysig bokhandel inkl. bokhandels-hund

Igår gjorde vi, Dolly och Sofia, en utflykt till en, för oss, ny bokhandel. Det var Djursholms bokhandel, belägen i Djursholm :) (utanför Stockholm)

Det var en mysig och genuin bokhandel. Den tillhör ingen kedja och vid pockethyllans slut låg en stor hund och bredde ut sig! Jag klappade den, men den reagerade knappt (lite trist, men ändå mysigt med en hund och den lär väl vara rätt trött på alla som vill klappa). Inredningen var mörk och hyllorna gick hela vägen upp till taket, mycket snyggt. Hyllorna var välfyllda, men absolut inte av 50 exemplar av samma bästsäljande bok. I källaren fanns fler böcker, till halva priset.

Jag kunde såklart inte gå ut från bokhandeln utan en påse i handen. I källaren (där det var halva priset) hittade jag en bok jag länge velat läsa, en bok från Elisabeth Grate bokförlag, Lovsånger till kärleken av Anne Wiazemsky. Jag var inne på förlagets websida och läste om flera av deras böcker och fastnade för den här, jag har till och med lånat den för att läsa men hann inte innan lånetiden gick ut. En bok räcker ju inte, minst två ska det vara. Den andra boken har jag också velat läsa länge. Det är Lisa Bjärbos debutroman, Det är så logiskt alla fattar utom du, jag har följt hennes fantastiskt roliga blogg under en längre tid och tänkt läsa hennes bok lika länge. Jag sparar den till lördagens båtresa, tror jag, om jag kan hålla mig.

Sofia fick med sig Roberto Bolaños tegelsten De vilda detektiverna och Jerker Virdborgs Kall feber.

Det här inlägget postades i Av Dolly, Bokshopping. Bokmärk permalänken.

Kommentera

