Något av bestående karaktär

Ninni Holmqvists Något av bestående karaktär trodde jag var en novellsamling. Jag vet inte varifrån jag fått den föreställningen, men när jag började läsa var jag inställd på en novellsamling. Och jo, visst kan man kategorisera den som novellsamling, men inte en vanlig, ordinär novellsamling. Karaktärer återkommer, personer från olika noveller dyker upp tillsammans senare. I centrum står den något mystiska Miranda, som för George heter Scilla. Bara det, att hon uppträder med olika namn, gör henne svåråtkomlig.

Jag gillar sedan tidigare Ninni Holmqvist, vi läste hennes Enhet i bokklubben och under våren har jag läst den med en gymnasieklass (fantastiskt roligt!), Kostym läste jag för inte så länge sedan men blev inte särskilt förtjust. Något av bestående karaktär kan inte mäta sig med Enhet, men jag gillar konstruktionen (liknar Jonas Karlssons Det andra målet) och Holmqvist avskalade språk tilltalar mig. Det vore trevligt med något nytt av Holmqvist!

Titel: Något av bestående karaktär
Författare: Ninni Holmqvist
ISBN: 91-1-300664-9
Antal sidor: 149

 

Det här inlägget postades i Av Dolly, Noveller, Recension och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

