Agnes <3 Edward

Agnes <3 Edward har stått i bokhyllan ett tag, köpte den när den kom i pocket 2009, men av någon anledning har den inte blivit läst. Jag har tidigare läst Hallonbäcken och Vildängel av Lina Forss, jag har gillat hennes språk och stil. Forss skriver enkelt, men för den skull inte banalt.

Agnes <3 Edward är på ytan en lättsam berättelse om en ung kvinna som är gift med Ragnar, en något äldre man. De har två barn i tonåren. Hon skriver romaner och pluggar psykologi. Men ju längre in i romanen man kommer, ju mörkare blir den. Ju längre in man kommer, ju sjukare blir Agnes.

Forss språk och stil känns igen, men innehållet är mörkare än tidigare. Romanen blir ganska utdragen, jag tror att den skulle tjäna på att kortas ner, bli ytterligare lite rappare i händelseförloppet. Romanen innehåller en del mystik kring Agnes psykiska hälsa, är hon galen eller bara upp över öronen förälskad i Edward?

Titel: Agnes <3 Edward
Författare: Lina Forss
ISBN: 978-91-7429-079-0
Antal sidor: 377

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Agnes <3 Edward

  1. Lisa skriver:

    Jag brukar alltid se den här på diverse reor, har klickat ner den i korgen ett antal gånger för att sedan ta bort den igen innan jag hinner komma till kassan. En av de sakerna som har satt stopp är funderingar över just sidantalet i förhållande till vad det är för slags bok.. men jag kan fortfarande inte bestämma mig för om jag verkligen vill läsa eller inte!

  2. Lisa skriver:

    Nej, faktiskt inte. Det är nog därför jag inte riktigt kan bestämma mig. Men är väldigt nyfiken på hennes nya, så det kanske blir ett bra tillfälle att ta sig en kik på hela hennes författarskap på en gång.

  3. Ping: 20-listan för 2011 | Två träd i en bokskog

Kommentera

