Det stora huset är så bra!

Jag tyckte verkligen om Det stora huset av Nicole Krauss. Den innehåller allt det du vill få ut av en läsupplevelse. Historierna kring det skrivbord som varit mycket betydelsefullt för ett par människor på olika platser på jordklotet är vackra, tänkvärda, spännande och väldigt välskrivna.

Först störde jag mig på denna besatthet vid ett ting. Men Krauss nyanserar också människornas band och relation till skrivbordet så att jag också i slutet kan relatera till sökandet efter detta bord. Historierna vävs ihop, men inte som om det vore en pusseldeckare och alla bitar faller på plats. De gör de inte.

Krauss skriver om vuxna, gamla människor. De är i yngre medelåldern, pensionsåldern och mer därtill. Berättarna i Det stora huset reflekterar över sina liv, och Krauss ger dem verkligen den mognad en gammal kvinna eller man har som tittar tillbaka på sitt liv. De funderar över sina livsval, kärlekar, konsten, livet och döden. Det är som om hon själv stod på kanten till sin egen grav och såg tillbaka på sitt eget liv.

Stor vikt läggs vid konsten. Två av karaktärerna är författare som kan försumma allt annat för litteraturen. Det låter som om författarinnan själv har ett helt författarliv och oändligt med romaner bakom sig innan hon skriver den här boken. Och det blir inte konstlat en enda sekund.


Det här inlägget postades i Av Sofia, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Det stora huset är så bra!

  1. violen skriver:

    Kan bara hålla med!

  2. Fru E skriver:

    Oj! Och jag gillade inte alls! Intressant! :-)

    • Sofia skriver:

      Åh, men vad finns det att inte gilla? =) Den skulle ju kunna varit överpretantiös och konstlad. Men jag tycker inte att den är det!

  3. violen skriver:

    Ja, FruE, där ser man hur olika vi uppfattar böcker, och jag håller med om att det verkligen är intressant. Jag tyckte även om Kärlekens historia vilket inte alla håller med om heller!
    Det är det här som gör bloggandet så givande……

    • Dolly skriver:

      Jag gillade ”Det stora huset” väldigt mycket, och tyckte att ”Kärlekens historia” var helt okej. Jag tror att det är för att jag upplevde det som att konstruktionen i ”Kärlekens historia” blev tydlig och lite för uppenbar. I ”Det stora huset” vävs historierna ihop knappt märkbart, det krävs verkligen att man har koll på alla detaljer för att få ihop det.

      Jag hoppas att Nicole Krauss skriver många fler romaner.

Kommentera

