Intervju-recce: Nattfjäril av Jessica Kolterjahn

I bokklubben har vi läst Nattfjäril av Jessica Kolterjahn. Det var Dolly som valde bok, och nedan intervjuar hon Sofia om boken.

Jag valde boken för att jag gillade Kolterjahns debut väldigt mycket, den utspelar sig i Sverige under tidigt nittonhundratal. Jag fångades av att hon fångade tiden så bra. Hon hittar stämningen och förmedlar den på ett fantastiskt genomträngande sätt. Hur tycker du att hon lyckas med det i Nattfjäril? (Nattfjäril utspelar sig i Amerika under slutet av artonhundratalet)

Jag vet inte. Jag tycker nog inte att hon lyckades. Det fanns få tidsmarkörer. Inga som skrek sekelskifte eller 1890-tal. Men visst, det var uppenbart att det inte var nutid i Sverige.

Jag gillar Kolterjahns språk, det är enkelt och okonstlat. Vad tycker du?

Ja, hon är lättläst och det finns ett naturligt driv i berättelsen. Det är inte bara själva intrigen som är spännande utan berättelsen flyter hela tiden på.

Mot slutet tycker jag romanen faller lite pladask. Den lyfter aldrig riktigt ordentligt, och nu en vecka efter avslutad läsning minns jag knappt hur den slutade. Vad tyckte du om slutet?

Nu kommer jag inte heller ihåg hur den slutade (en månad efteråt…). Jag håller med om att slutet kunde ha utvecklats. Nu blev det ett ganska öppet slut, och vissa saker, såsom enskilda händelser tidigare i berättelsen som fick oväntade vändningar kunde ha utvecklats mer.

Titel: Nattfjäril
Författare: Jessica Kolterjahn
ISBN: 978-91-37-13509-0
Antal sidor: 233

Det här inlägget postades i Av Dolly, Bokklubb, Recension, Roman, Spänning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Intervju-recce: Nattfjäril av Jessica Kolterjahn

  1. Ping: 20-listan för 2011 | Två träd i en bokskog

Kommentera

