Priset på vatten i Finistère

På båten till ön läste jag Priset på vatten i Finistère av Bodil Malmsten. Jag har tidigare läst henne loggböcker, och Mitt första liv om hennes uppväxt. Jag gillar Bodil Malmstens berättande stil, det är mysigt. Däremot tror jag att jag hade förväntat mig något mer av just denna. Bodil skriver om första tiden i Finistère, om byråkratin, om grannarna och andra människor hon möter, men framför allt om hennes nya trädgård och utforskandet av den.

Jag har själv nyligen flyttat till (rad)hus med en relativt stor trädgård, de som bodde där innan skötte den väl och nu försöker vi förvalta den. Det är roligt! Jag förstår Bodils förtjusning. Varje dag under våren har vi gått och kikat om det kommit upp något nytt. Försökt identifiera det som syns. Och senare gjort försök att sätta vår egen prägel på trädgården. Därför gillar jag Bodils trädgårdsreflektioner. Jag gillar även metaperspektivet, att jag läser boken som i boken inte finns.

Även om jag inte är tagen och tokgillade, så tycker jag ändå om och kommer läsa mer av Malmsten i framtiden.

Titel: Priset på vatten i Finistère
Författare: Bodil Malmsten
ISBN: 91-0-010047-1
Antal sidor: 239

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman. Bokmärk permalänken.

Kommentera

