Andrew Kaufman is a superhero

I fredags läste jag ut min medhavda bok på väg in till stan, och därför blev jag ”tvungen” att besöka närmsta Pocket Shop.* Strosade runt en stund, plockade upp flera böcker, ingen kändes rätt. Plockade upp All my friends are superheroes och studerade framsidan, ställde tillbaka, strosade lite till. Kom tillbaka till tidigare nämnda bok, läste första sidan och k u n d e inte ställa tillbaka boken.

Det handlar om Tom, han är fullt normal, men alla hans vänner (inkl. fru) är superheroes. Vännerna har någon form av superkraft som gör dem unika. Boken inleds med att vi får veta att Toms fru, the Perfectionist, inte ser honom. Tom är osynlig – men bara för henne.

Det är en tunnis, bara 107 sidor. Ramberättelsen handlar om en flygresa, the Perfectionist har bestämt sig för att lämna stan för att glömma Tom. Tom följer med och försöker få the Perfectionist att se honom. Men i varje kapitel får vi följa med bakåt i tiden, träffa väldigt många andra superheroes.

Det är en fantastisk liten pärla. Underhållande! Underfundig! Lagom lång. Ett fantastiskt välavvägt språk. Jag hade inte velat ha en sida till, inte någon lång utbyggd roman, historien och allt runt omkring passar in på det där dryga hundra sidorna. I veckan blir det inköp av Kaufmans The tiny wife, som än så länge bara finns på Pocket Shop, om jag förstått saken rätt.

Att jag läst en bok på engelska är ganska fantastiskt det med. Jag vill läsa på engelska, men är för lat. Den här var alldeles lagom att börja med, och jag blev sugen på att läsa mer på engelska. Och nu i sommar borde jag faktiskt ha tid att läsa lite långsammare.

Andra om samma: Boktoka, a fraction of the web-Magnus, Kulturkompaniet

Titel: All my friends are superheroes
Författare: Andrew Kaufman
Antal sidor: 107

* Egentligen var jag inte alls tvungen, för jag hade en novellsamling med mig. Men novellsamlingar och kollektivtrafiken verkar inte fungera särskilt väl just nu.

Det här inlägget postades i Av Dolly, Recension, Roman, Underhållning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Andrew Kaufman is a superhero

  1. Miss E skriver:

    Har denna och The tiny wife hemma – ska läsas i helgen!

Kommentera

