Inte särskilt magnifik, tyvärr

I veckan har jag på pendeltåget plöjt Johanna Nilssons Janis den magnifika. Johanna Nilsson är en författare jag varit nyfiken på ganska länge. Jag har till och med samlat på mig ett gäng pocketar av henne, har ytterligare tre olästa av henne i bokhyllan. Det här var alltså mitt första möte med författaren och jag har läst mycket gott om henne, förväntningarna var därmed ganska höga. Tyvärr tycker jag inte att ungdomsromanen var särskilt magnifik.

Det handlar om Janis, hennes bästa vän Emelie genomför en massaker på deras skola. Emelie har länge blivit mobbad, och nu har hon fått nog, hon skjuter flera av klasskompisarna och sedan även sig själv. Efter begravningen sticker Janis, ”lånar” brorsans bil och drar till norrskenet.

Jag saknar ett driv och en oförutsägbar berättelse. Mot slutet händer det massa grejer, omotiverat mycket och ”spektakulärt”. Jag blir aldrig fångad, hittar inget extra och blir inte imponerad, tyvärr. Jag ska ge Johanna Nilsson fler chanser, testa någon av de äldre, Konsten att vara Ela kanske. Eller är det någon som har nåt tips? Någon som har en Nilsson-favorit?

Titel: Janis den magnifika
Författare: Johanna Nilsson
ISBN: 978-91-86369-24-8
Antal sidor: 207

Det här inlägget postades i Av Dolly, Recension, Roman, Ungdoms och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

