Underbara älskade Murakami!

Han är tillbaka. Med en bok helt i klass med de stora höjdarna (Kafka på stranden, Fågeln som vrider upp världen, Hard Boiled Wonderland and the End of the World). Jag hade innan 1Q84 april-juni läst lite halvdana verk av Murakami såsom After Dark, Sputnik älskling och A Wild Sheep Chase. Ganska korta romaner. Murakami är bäst som tegelsten! Visst tycker jag att en del noveller är bra också, men de är bara bra, inte i Murakamiklass.

Jag tycker dock att översättningen kommer med allvarliga brister. Vem går ut i köket och lagar kaffe till exempel? Sådana icke-idiomatiska meningar är återkommande. Det är tråkigt. Jag har annars med få undantag alltid läst Murakami på engelska. Där har aldrig reagerat på språket. Men missarna kanske går mig förbi.

Vad är det då som är  så bra med 1Q84? Jo, Murakami är så bra på att bygga upp mystik, hans karaktärer är så levande och även de omhuldade av mystik, och han förklarar den japanska kulturen så fint mellan raderna. Jag tror att det är därför han blivit så stor i väst. Det märks att den västerländska kulturen ligger honom nära. Alla populärkulturella och kulturella referenser blir därför begripliga för oss, icke-japaner.

1Q84 anspelar såklart på Orwells klassiker. Aomame, en av de två huvudpersonerna (den andre är den blivande spökskrivaren Tengo), tycker att världen har förändrats. Hon måste vara i ett parallellt universum och döper om det pågående året 1984 till 1Q84 för att hålla dem isär.

Kärlek, religiösa sekter, ondska, och litteratur i perfekta avvägda doser.

Titel: 1Q84 april-juni
Författare: Haruki Murakami
Antal sidor: 450
ISBN: 9789113023083

Det här inlägget postades i Av Sofia, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Underbara älskade Murakami!

  1. Liolej skriver:

    Åh, vad jag och nyfiken jag blev att ditt inlägg! Jag har läst en del tankar/recensioner kring IQ84 och många har varit kritiska så det var roligt att du gillade den! Jag har dock tänkt spara IQ84 till senare och läsa Kafka på stranden som står i bokhyllan och väntar först.

    //Liolej

    • Sofia skriver:

      Liolej: Kul! Jag är förvånad över att folk tydligen varit så skeptiska. Den är superbra! Läs =)

      /Sofia

  2. Dolly skriver:

    Jag är nog fortfarande lite Murakami-mätt efter ”fågeln som vrider upp världen”. Blir sugen, men ändå inte. Inväntar pocketen.

Kommentera

