En stäppens varulv

Jag har dragit mig för att skriva om den här samlingen noveller, Stäppens varulv och andra ryska noveller i urval och översättning av Asta Wickman, eftersom det är så himla svårt att skriva om novellsamlingar. Det är första boken jag läser i vårt tema (att läsa ur varandras bokhyllor). Enligt Sofia är det en bra ingång till den ryska litteraturen.

Novellerna skiljer sig mycket åt, mest till innehållet. Språket tycker jag är ganska lika i alla novellerna och antar att det är ett resultat av att det är samma person som översatt alla novellerna. Språket är i alla fall enkelt.

Den novell jag tänkt mest på efteråt är en av de något längre novellerna, novellen heter Jasjka och är författad av Vladimir Korolenko. Den handlar om ett fängelse, ett fängelse där man inte förvarar vanliga fångar, politiska motståndare, psykiskt sjuka m.fl. Jag läste den ungefär samtidigt som jag undervisade om GULAG, så det är klart att det sammanträffandet gjort att jag fäst mig extra vid just den novellen. I novellen är det två personer som vistas i fängelset utan att vara fångar eller personal, de studerar fängelset från insidan och för de andra fångarna är även de fångar, vilket gör att de andra fångarna öppnar sig för dem. Det är genom en av de här personerna som vi får följa med in i fängelset.

Många noveller läste jag till största delen på ett fullt pendeltåg, och nu i efterhand minns jag inte alls vad de handlar om. Men jag gillade det jag läste, och framför allt är det alltid nyttigt att läsa sånt man själv inte skulle plocka upp, vidga läs-vyerna lite.

Titel: En stäppens varulv och andra ryska noveller
Författare: urval och översättning Asta Wickman
ISBN: 91-518-1083-2
Antal sidor: 212

Det här inlägget postades i Av Dolly, Noveller, Recension. Bokmärk permalänken.

Kommentera

