Doktor Glas på Dramaten

Dagarna går så fort just nu att det inte finns så mycket tid till att skriva blogginlägg, så är det ju ibland. I lördags var i alla fall jag och Sofia på Dramaten och såg Doktor Glas. Boken är omarbetad till en enmansföreställning, Krister Henriksson spelar Doktor Glas.

Jag hade, undermedvetet, funderat en hel del på hur det skulle bli och om det skulle fungera. Dessutom har jag ingen tydlig bild av Henriksson, den enda roll jag associerar honom med är Wallander, och det gjorde mig ytterst skeptisk. Men, det blir så himla bra!! Redan från första repliken märker jag att det är helt rätt stämning, att Henriksson är helt rätt för rollen och att det här kommer bli alldeles fantastiskt. Även Sofia gillade.

Det var ganska nyligen jag läste Doktor Glas och det var dessutom min första träff med honom, jag vet inte riktigt om det spelar så stor roll. Gillar man boken bär man den med sig och minns, har man inte läst tror jag ändå att man kan uppskatta pjäsen, men boken är bra så läs den för all del.

Det finns biljetter kvar till sommarföreställningarna, 19-21 juli.

Det här inlägget postades i Av Dolly, Teater och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

