Mannen i mörkret av Paul Auster

Snart är det dags, Paul Auster gästar Internationell författarscen på kulturhuset i Stockholm. Sofia och jag lyckades få biljetter. För att ladda inför kvällens tillställning har jag läst en del av Paul Auster, förra veckan läste jag Mannen i mörkret.

Ramberättelsen består av tre olyckliga själar, pappa/morfar, en dotter och en dotterdotter. Alla tre är på något sätt stympade, men på väg tillbaka.

August Brill, pappa och morfar, fördriver sina sömnlösa nätter med att hitta på historier. Vi får följa med in i en av historierna, Brill hittar på ett annat Amerika och skickar dit en person från det riktiga Amerika. Det är skruvat och Auster-likt. Jag gillar!

Mot slutet av den korta romanen får vi veta mer om August liv då han har ett långt och djupt samtal med dotterdottern.

Jag vill minnas att jag läste en hel del negativt om den här romanen när den kom, och jag är ett par dagar efter avslutad läsning inte överväldigad men under läsningen gillade jag verkligen. Tyvärr lämnar den inga avtryck, och jag kan tycka att romanen inte riktigt är avslutad. Det känns lite hafsigt och ogenomtänkt, t.ex. dör den där bi-historien bara ut.

Trots det negativa gillar jag, det är fortfarande Auster och hans stil är speciell. Det ska bli väldigt roligt att lyssna till honom ikväll, hoppas det är en riktigt bra intervjuare!

Titel: Mannen i mörkret
Författare: Paul Auster
Antal sidor: 200
ISBN: 9789100120153

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mannen i mörkret av Paul Auster

  1. Liolej skriver:

    Jag lyssnar på Man in the Dark som ljudbok ljust nu och har kommit 2/3 in i boken och jag tycker den är riktigt bra! Hade inga direkta förväntningar och visste inget om varken handlingen eller vad andra sagt innan jag började lyssna. Så här mitt i boken är jag fast och tycker väldans mycket om det jag hör. Men det ska bli intressant att se om det är en bok som stannar kvar efter sista sidan.

    //Liolej

    • Dolly skriver:

      Att läsa utan förväntningar eller förhoppningar är oftast väldigt trevligt, dock inte särskilt vanligt för min del. Men att upptäcka att man gillar något som andra tyckt mindre bra om är också fint, att överraskas.

Kommentera

