Nytt koncept för bokklubben

I den bokklubb jag och Sofia är med i testar vi nu ett nytt koncept. Hittills har vi läst en bok och sedan träffats för middag och diskussion, vi har försökt ses en gång i månaden. För en tid sedan läste jag om en bokklubb (minns tyvärr inte var) som träffades en gång mitt i läsningen och sen efter avslutad läsning. De bodde i samma stad och hade möjlighet att ses ganska ofta. Vi hinner inte ses mer än högst en gång i månaden, och att sträcka ut läsningen av en bok i två månader och då bara hinna med max 6 böcker på ett år känns trist. Så vår plan är att ha två böcker på gång till varje träff. Så till varje bokmiddag ska vi ha läst första halvan av en bok, och slutet av den bok vi förra gången hade läst första halvan av.

Den nya boken, som jag valt, är Jessica Kolterjahns Nattfjäril, och till nästa gång ska vi ha läst till sidan 144 (lite mer än hälften). Eftersom det är nu vi inleder testet med det nya konceptet så har vi bara en bok på gång, skulle vi vara mitt i det skulle vi även ha läst slutet av en annan bok till den här träffen. Det är lite svårt att förklara, men jag tror det kan bli bra. Poängen är att få till lite mer livliga diskussioner, och det tror jag att man kan få till när man bara läst en bit av boken, man kan spekulera om vad man tror ska hända till exempel. Utvärdering av konceptet kommer när vi testat ett par månader!

Det här inlägget postades i Av Dolly, Bokklubb. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nytt koncept för bokklubben

  1. Ping: Nästa bok för bokklubben | Två träd i en bokskog

  2. Ping: Bokklubbens nya koncept | Två träd i en bokskog

Kommentera

