Det stora huset av Nicole Krauss

Läste precis ut Det stora huset av Nicole Krauss, och om drygt 3 timmar börjar författarsamtalet med författarinnan. Jag och Sofia ska gå, det är första gången jag går på ett Internationell författarscen-event.

Läsningen har gått otroligt långsamt, och det har inte berott på att den är dålig, inte heller brist på läslust, jag har läst varje dag men det har gått riktigt långsamt framåt. Det är nog bra att det inte går allt för fort att läsa just den här romanen, för man behöver lägga detaljer på minnet för att få ihop helheten och sladdar man förbi detaljerna för fort kanske man inte hänger med senare. Men för min del gick det för långsamt, jag har hunnit tappa bort vissa detaljer.

Det är inte en linjär roman, det är en rad personer som berättar sin historia, allt vävs samman av ett stort, otympligt skrivbord. Mer än så vill jag inte berätta av handlingen. Själva romanbygget är fascinerande, så många berättelser i en och så snyggt sammanbundet.

Det är en speciell stämning genom hela boken, ett dunkel. Det är som att kika genom nyckelhålet och smyga på personerna som berättar sitt öde. Jag gillar Krauss språk och stil.

Men en sak fattar jag inte, och här kommer en SPOILER-varning för de som inte läst än, och det är hur personerna i kapitlen ”Sann godhet” kommer in i helheten. De två delar som handlar om det besvärliga barnet Dov som efter att han kommit hem från kriget åker till England för att studera juridik och senare återvänder till sin pappa på moderns begravning. Vad har jag missat? Om det är någon som läst och vet svaret, kommentera eller mejla till dolly351(at)gmail.com.

Uppdatering: Problemet löst (tack vare JanB och Stjärtmesen), men jag tänker inte lägga ut lösningen här, men man kan mejla till adressen ovan så kan jag berätta!

Titel: Det stora huset
Författare: Nicole Krauss
ISBN: 978-91-7337-309-8
Antal sidor: 336

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Det stora huset av Nicole Krauss

  1. Stjärtmes skriver:

    Jag med! Jag med! Angående det sista, alltså. Och lite det andra. Jag planerar att skriva ett inlägg om boken. Snart. Nångång. I sinom tid. Typ. När jag har reflekterat. Kanske. Men ja. Jag med!

  2. Ping: Kvartalsrapport 2 (april-juni) | Två träd i en bokskog

Kommentera

