ingen riktig kvinna

ingen riktig kvinna började jag läsa när jag var trött på Fågeln… och behövde något annat, sen blev den liggande när jag plockade upp Fågeln… igen. Förra måndagen plockade jag upp den igen, och läste de sista 100 sidorna i en sittning, och det är inte likt mig.

Det tog ett tag att komma in i boken, jag fastnade inte alls direkt. Jag var lite skeptiskt. Men mitt motstånd fick ge vika, det är en otroligt tankeväckande roman.

Det handlar om en kvinna (får man veta vad hon heter? det dyker inte upp något namn nu när jag skriver om boken, vilket är en ganska märklig känsla. Romankaraktärer har ju oftast namn) som anser att hon inte är en riktig kvinna, och det är hon inte, om man ser det biologiskt. Läkare försöker göra henne till ”en riktig kvinna” och romanen handlar om hennes förhållande till det. Det blir till en personlig emancipation, frigörelse, från föreställningar om kvinnlighet och dessutom från männen i hennes närhet. Romanen är utformad som ett långt brev till en av männen. Det är en djup berättelse som man sakta men säkert sugs in i. När man väl kommit in i den går det inte att värja sig mot kvinnans berättelse. Mycket läsvärd!

Titel: ingen riktig kvinna
Författare: Virginie Mouzat
Antal sidor: 170
ISBN: 978-91-86480-11-0

Det här inlägget postades i Av Dolly, Debutant, Recension, Roman och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till ingen riktig kvinna

  1. Ping: Smitning av Dominique Dyens | Två träd i en bokskog

Kommentera

