Varför läser jag?

Många frågor kan man ställa sig, en fråga jag ställt mig själv senaste tiden är – varför läser jag? Det grundar sig i en lektion jag höll i för ett par veckor sedan. Jag skulle introducera en bok till en klass som läser naturvetenskapligt program på gymnasiet, en driven och engagerad klass men med stora svårigheter i svenska. Jag började med att fråga ”varför man läser”, och gick sedan vidare till ”varför läser ni”. Och det var som att sätta på ett skiva, ”man läser för att bli bättre på språket”, ”man läser för att bli bättre på att skriva”, etc. Det fanns bara nyttoargument till läsning. Efter en hel del lirkande kom vi fram till att man även kan läsa av andra orsaker.

Jag har då aldrig tänk ”nu ska jag läsa en bok, så jag blir bättre på att skriva”, sen är det säkert en bieffekt att man kan bli bättre på att skriva om man läser mycket. Men varför läser jag då?

Verklighetsflykt? Kanske. Men det är aldrig så att jag tänker ”ni vill jag försvinna härifrån” och därför plockar upp en bok. På nåt sätt är böckernas värld så naturlig att det inte känns som något overkligt och något jag kliver in i. De fiktiva världarna finns där, och är inte verkliga på samma sätt som den verkliga verkligheten, men de är naturliga.

Bli berörd? Ja, fast det är absolut inget måste. Det var många elever som tog upp det, och då skulle boken vara sann och skildra ett tragiskt levnadsöde. Jag minns att jag hade en sån fas på gymnasiet också. Det skulle vara verklighetstroget och gärna sant.

Min poäng med diskussionen med eleverna var i alla fall att böcker kan fylla samma funktion som TV, film och spel; de kan beröra, de kan påverka och de går att leva sig in i. Jag är verkligen ingen film-människa, väljer alltid bok före film, men jag kan förstå de som gillar film.

Varför läser Du?

Nu skickar jag över stafettpinnen till Mimmimariesböcker och annat.

Detta inlägg är en del av en bloggstafett, som enligt O anordnar, för att fira Världsbokdagen. Läs mer om stafetten hos följande bloggare:

och dagarna går…, Ariels Bokhylla, Eli läser och skriver, Can’t sleep, must read, Fiktiviteter, Böcker böcker böcker, Marias Bokblogg, the curious case of the books, Tidnings Ida, Talk nerdy to me, Bokform, Boklesebloggen min, Bokomaten, Två träd i en bokskog, Mimmimaries böcker och annat, Inreda med böcker, Havsdjupens sal, Ciccis Bokblogg, Böcker etc., Lingonhjärta, Lyrans Noblesser, Ord och inga visor, En full bokhylla är en rikedom, enligt O

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Varför läser jag?

  1. och dagarna går skriver:

    Aldrig har jag tänkt så att jag ska läsa skönlitteratur för att bli bättre på att skriva och ändå tänker jag det ofta med elever. paradox. Jag vill presentera olika genrer för dem så att de ska kunna lära sig hantverket men jag kopplar det inte till mitt eget skrivande. Tack för den tanken, den satte igång verksamheten i min hjärna!

  2. Linnea skriver:

    Jag läser som tidsfördriv. Jag kan inte med att bara sitta sysslolös och vänta (på en buss, i väntan på en buss, i ett väntrum, på en flygplats, innan ett gruppträningspass…). Dessutom kan det vara avkopplande att läsa en stund på kvällen. För mig är det en vana att läsa. Jag har läst sedan jag var liten och jag har aldrig ens reflekterat över vad jag skulle göra istället för läsningen om läsningen inte fanns..

  3. Micke skriver:

    Hej! Vilket intressant inlägg. Lite tråkigt att höra att mina egna fördomar om dagens ungdom, speciellt de som läser naturvetenskap kanske, ser läsning (och film) som ren underhållning. Nu kanske det här blev en lite polemisk öppning, men jag tänkte komma fram till det jag själv tänkte om saken en gång, nämligen att skönlitteratur, som jag antar är vad inlägget handlar om, genom sin förmåga att beröra på många sätt skulle kunna överträffa facklitteratur när det kommer till att lära ut saker. Att det till exempel skulle kunna ingå något av gamle Fjodor i historiekurserna eller D. H. Lawrence i samhällskunskapen.

    Nu lät det rätt gammalmodigt när jag väl skrev ner det, men jag postar det iallafall.

    • Dolly skriver:

      Jag är även lärare i historia (eller ska bli snart, men jag praktiserar), och för tillfället läser mina elever skönlitteratur om andra världskriget. Jag tror mycket på att skönlitteratur kan hjälpa oss att förstå historien!

  4. mimmimarie skriver:

    Tack för ett fint inlägg och för stafettpinne. Så roligt det är att läsa alla andras inlägg.

  5. Lyrans Noblesser skriver:

    Jag läser för att det är det närmaste jag kan komma att få leva fler än ett liv :-)

  6. enligt O skriver:

    Synd att läsning ska vara endast en nyttosak, men det kan vara en bra ingång ändå tänker jag.

    • Dolly skriver:

      Ja, om de ändå ser någon mening med läsningen kan det ju vara lättare att få dem att upptäcka det fantastiska med läsning :)

  7. Ping: Från lunch till middag « enligt O

  8. Lingonhjärta skriver:

    Bra fråga! Mitt svar är samma som Lyrans: det enda sättet jag kan leva så många liv som det bara går. Plus att man kan få möjlighet att få uppleva precis allt man vill. Det är bara att välja och vraka bland upplevelser :)

  9. Böckerx3 skriver:

    Sjukt svår fråga att svara på. Uppleva sådant man inte kan uppleva till vardags kanske? Andra kulturer, tidsepoker, livsstilar.

  10. Ping: Bloggstafett in retrospect « enligt O

  11. fullbokhylla skriver:

    Det givna svaret på varför jag läser blir, som säkert för många av er andra: för att jag inte kan låta bli. Däremot ger det ju många många positiva biverkningar, inte minst skrivandet och den vidgade synen och ja ni vet ju. Däremot vet jag att när jag var lite yngre propsade min far på att jag skulle läsa på engelska, för att det gav mig ett så mycket bättre ordförråd. Det är jag honom tacksam för!

Kommentera

