Fågeln som vrider upp världen

Äntligen har jag ställt tillbaka Haruki Murakamis Fågeln som vrider upp världen i bokhyllan! Jag läste ut den i söndags, lyssnade på poddarna i måndags (lyssnade direkt från radion för första gången) och sen har jag inte tänkt så mycket på Toru Okada.

Det går att skriva hur mycket som helst om romanen, men jag har redan skrivit en del tankar och efter lyssnandet på poddarna så känns det som färdig-reflekterat. Ett kort sammanfattande omdöme ska det ändå bli.

Jag gillar fortfarande sättet att läsa, men boken är för lång och det blev för många program. Jag tror att det gör att min upplevelse av boken inte är den bästa. Jag gillar Murakamis stil och Fågeln… är en läsvärd bok, men jag gillade till exempel Kafka på stranden betydligt mer. Sofia har Fågeln… som en av de bästa böcker hon läst, och det har jag lite svårt att förstå. Jag tycker storyn blir för utsträckt (även för att vara Murakami alltså). Att tempot allt för ofta är alldeles för lågt, och det är också en av Murakamis styrkor, att han kan sänka tempot utan att tappa läsaren, men i Fågeln… blir det för långsamt emellanåt. Men det kan som sagt vara sättet att läsa som satt käppar i hjulet för min upplevelse av Fågeln som vrider upp världen. Å andra sidan vet jag inte om jag hade tagit mig igenom den om det inte hade varit för poddarna.

Samtidigt, det är en historia som kommer stanna kvar, jag kommer fortsätta fundera på Toru Okada, Kreta och Malta Kano, Muskot och Kanel, och inte minst Kumiko som jag inte tycker man riktigt får grepp om i romanen (om man nu får det om någon karaktär). Jag måste kanske erkänna att det finns något visst med tegelstenar ändå. Och jag kommer givetvis att läsa mer av Murakami, men det lär dröja innan jag ger mig på en bok över 700 sidor igen…

Titel: Fågeln som vrider upp världen
Författare: Haruki Murakami
ISBN: 978-91-1-301940-6
Antal sidor: 741

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

