Berlins sista timmar

Igår läste jag Berlins sista timmar. En svensk SS-soldats berättelse om slutstriden. Boken innehåller ett långt kapitel av Bosse Schön som är en redogörelse för svenskars inblandning i andra världskriget. Efter det kapitlet kommer en roman skriven av Thorolf Hillblad, utgiven redan 1946 med titeln Ragnarök. Det är den svenske SS-soldaten Erik Wallins berättelse om det sista halvåret av kriget. Det är berättat rakt upp och ner, utan finess, strid på strid beskrivs detaljerat. Jag gillar det inte, men jag tror att jag har ett par elever som kommer gilla det. Sen glimtar det förbi lite annat också, som när Erik får ett brev från en flicka hemifrån. De glimtarna ger perspektiv. Och gör att jag som inte är så intresserad av kulsprutor och pansarvagnar kan tycka att boken faktiskt är värd att ta sig igenom.

Nu får det vara nog, ingen mer krigs-litteratur!

Titel: Berlins sista timmar. En svensk SS-soldats berättelse om slutstriden
Författare: Bosse Schön, Thorolf Hillblad
ISBN: 978-91-86369-63-7
Antal sidor: 190

 

 

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman. Bokmärk permalänken.

Kommentera

