Ru av Kim Thúy

Ru är Kim Thúys självbiografiska berättelse om hennes uppväxt, den handlar om allt och ingenting. Små anekdoter till ganska jobbiga minnen.Vi får följa med från Vietnam till Kanada och sen tillbaka till Vietnam igen. Det är alltså inte bara Kims resa vi får höra, utan även Vietnams! För mig är det den stora behållningen med boken.

Det är omöjligt att inte sugas in i Kims berättelse, den är väldigt levande. Språket är enkelt men för den sakens skull inte innehållslöst eller barnsligt. En sak jag gillar riktigt mycket är berättarstrukturen. Det är som den där bil-leken där man ska säga ett ord (inom ett tema, typ författare, bilmärken el.dyl.) och så ska nästa person börja på den bokstaven som det föregående ordet slutade på, ex. Marianne Fredriksson-Ninni Holmqvist-Terry Pratchett. Så är boken uppbyggd, det som kapitlet slutar med inleder nästa. Har hon nämnt en morbror i slutet av ett kapitel, inleds nästa kapitel med hans berättelse. Det gör det omöjligt att sluta!

Jag läste de sista 40 sidorna i ett sträck, i soffan, och det är så boken ska läsas. De delar jag läste på pendeltåget är ganska suddiga så här i efterhand. Jag tror det beror på att det inte finns någon kronologi i berättelsen.

Den här boken har verkligen hyllats, och folk har varit väldigt tagna. Jag är inte lika golvad, men den lämnar ändå ett avtryck, så här mer än en vecka efter avslutad läsning funderar jag ibland på Kims resa.

Titel: Ru
Författare: Kim Thúy
ISBN: 978-91-86480-10-3
Antal sidor: 153

 

Det här inlägget postades i Av Dolly, Debutant, Recension, Roman och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ru av Kim Thúy

  1. Emmas Bokhylla skriver:

    Jag är väldigt förtjust i Vietnam, det här kanske är en bok för mig?

  2. Ping: Smitning av Dominique Dyens | Två träd i en bokskog

  3. New healthy man skriver:

    Sustain the great job and producing in the crowd! http://bit.ly/2f0xJ92

Kommentera

