Lästid? Fritid? Läsfri tid?

När har man tid att läsa egentligen?

Jag skulle inte säga att det är så enkelt att jag läser mer när jag har mer tid att göra det. Det finns ju alltid något annat, mindre uppmärksamhetskrävande som pockar – facebook, Vänner på tv, en öl i goda vänners lag eller sömn.

Sitter man hela dagen med en kursbok eller ett manus att bedöma, är man kanske dessutom mindre benägen att fortsätta på samma bana när man kommer hem.

Eller, sån är jag. Om det inte är en JÄTTEbra bok. Då finner man hela tiden tid att läsa. Men en del böcker är också sådär JÄTTEbra, men kräver så mycket mer. Hinner man bara läsa lite på tunnelbanan i en kvart, kommer man aldrig in i boken. Så är det med Mina drömmars stad. Jag älskar den, den är jättebra! Men det märker jag bara när jag sitter ned och tar det lugnt. Då kan jag inte sluta läsa. Sen läser jag lite på tunnelbanan i en kvart, och, tja. Då är den inte lika bra längre, varför jag inte lever med boken under armen för att kunna förkovra mig i den närhelst, varhelst.

Jag har för ovanlighetes skull också en määäängd böcker som väntar på att bli lästa! Nu senast, Dollys tips om Heinrich Böll. På nobelmuséet blev jag också inspirerad att lägga undan all annan litteratur, och koncentrera mig på nobelpristagarna. Precis som Josefin! Eller åtminstone varannan Nobel?

Eller, borde jag satsa på poesi, perfekt i tunnelbanan?

Supersugen på dessa sonetter…

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Sofia, Läsplanering & summering. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lästid? Fritid? Läsfri tid?

  1. Johanna skriver:

    Ack ja, läsflowet verkar vara bortblåst även för mig, kan bara önska att det återvänder snarast

  2. Annika skriver:

    Det här är som tur var aldrig ett problem då jag helt enkelt läser precis när jag känner för det. Jag har – oftast i alla fall – ingen att ta hänsyn till förutom mig själv och är jag inne i ett läsflow så struntar jag helt enkelt i internet, städning, disk, tvätt, kompisar, familj eller vad det nu än kan vara.

    Om inte annat så läser jag varje kväll innan jag somnar och det är någonting som inte ens en jordbävning skulle kunna ändra på :-)

Kommentera

